Handel: Complete Recorder Sonatas David Antich & Mediterrània Consort
Album info
Album-Release:
2022
HRA-Release:
24.06.2022
Label: IBS Classical
Genre: Classical
Subgenre: Instrumental
Artist: David Antich & Mediterrània Consort
Composer: Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Album including Album cover Booklet (PDF)
- George Frideric Handel (1685 - 1759): Recorder Sonata in D Minor, Op. 1 No. 9a, HWV 367a:
- 1 Handel: Recorder Sonata in D Minor, Op. 1 No. 9a, HWV 367a: I. Largo 02:28
- 2 Handel: Recorder Sonata in D Minor, Op. 1 No. 9a, HWV 367a: II. Vivace 02:53
- 3 Handel: Recorder Sonata in D Minor, Op. 1 No. 9a, HWV 367a: III. Furioso 01:58
- 4 Handel: Recorder Sonata in D Minor, Op. 1 No. 9a, HWV 367a: IV. Adagio 01:34
- 5 Handel: Recorder Sonata in D Minor, Op. 1 No. 9a, HWV 367a: V. Alla breve 01:46
- 6 Handel: Recorder Sonata in D Minor, Op. 1 No. 9a, HWV 367a: VI. Andante 02:46
- 7 Handel: Recorder Sonata in D Minor, Op. 1 No. 9a, HWV 367a: VII. A tempo di menuet 02:04
- Recorder Sonata in F Major, Op. 1 No. 11, HWV 369:
- 8 Handel: Recorder Sonata in F Major, Op. 1 No. 11, HWV 369: I. Grave 02:25
- 9 Handel: Recorder Sonata in F Major, Op. 1 No. 11, HWV 369: II. Allegro 02:03
- 10 Handel: Recorder Sonata in F Major, Op. 1 No. 11, HWV 369: III. Alla siciliana 01:18
- 11 Handel: Recorder Sonata in F Major, Op. 1 No. 11, HWV 369: IV. Allegro 01:55
- Recorder Sonata in A Minor, Op. 1 No. 4, HWV 362:
- 12 Handel: Recorder Sonata in A Minor, Op. 1 No. 4, HWV 362: I. Larghetto 03:07
- 13 Handel: Recorder Sonata in A Minor, Op. 1 No. 4, HWV 362: II. Allegro 02:44
- 14 Handel: Recorder Sonata in A Minor, Op. 1 No. 4, HWV 362: III. Adagio 02:07
- 15 Handel: Recorder Sonata in A Minor, Op. 1 No. 4, HWV 362: IV. Allegro 03:12
- Recorder Sonata in C Major, Op. 1 No. 7, HWV 365:
- 16 Handel: Recorder Sonata in C Major, Op. 1 No. 7, HWV 365: I. Larghetto 02:39
- 17 Handel: Recorder Sonata in C Major, Op. 1 No. 7, HWV 365: II. Allegro 02:06
- 18 Handel: Recorder Sonata in C Major, Op. 1 No. 7, HWV 365: III. Larghetto 02:08
- 19 Handel: Recorder Sonata in C Major, Op. 1 No. 7, HWV 365: IV. A tempo di gavotta 02:18
- 20 Handel: Recorder Sonata in C Major, Op. 1 No. 7, HWV 365: V. Allegro 02:08
- Recorder Sonata in B-Flat Major, HWV 377:
- 21 Handel: Recorder Sonata in B-Flat Major, HWV 377: I. Corrente 02:00
- 22 Handel: Recorder Sonata in B-Flat Major, HWV 377: II. Adagio 01:29
- 23 Handel: Recorder Sonata in B-Flat Major, HWV 377: III. Allegro 02:21
- Praeludium in F Minor, HWV 568 (Arr. for Archlute):
- 24 Handel: Praeludium in F Minor, HWV 568 (Arr. for Archlute) 01:10
- Recorder Sonata in G Minor, Op. 1 No. 2, HWV 360:
- 25 Handel: Recorder Sonata in G Minor, Op. 1 No. 2, HWV 360: I. Larghetto 02:11
- 26 Handel: Recorder Sonata in G Minor, Op. 1 No. 2, HWV 360: II. Andante 03:21
- 27 Handel: Recorder Sonata in G Minor, Op. 1 No. 2, HWV 360: III. Adagio 00:47
- 28 Handel: Recorder Sonata in G Minor, Op. 1 No. 2, HWV 360: IV. Presto 01:49
Info for Handel: Complete Recorder Sonatas
Moderne Aufführung der gesamten Blockflötensonaten von Händel durch den Spezialisten David Antich und das berühmte spanische Ensemble MEDITERRÀNIA CONSORT. Diese Einspielung der gesamten Blockflötensonaten Händels zeichnet sich durch eine neumodische, mediterrane und gewagte Lesart aus; ein überschwänglicher Continuo und improvisierte Verzierungen sind gemeinsame Elemente in allen Sonaten. Mediterrània Consort stützt seine Aufführung auf die ständige Suche nach den impliziten Affekten in diesem großen Werk des deutschen Komponisten.
Sechs Sonaten sind für Blockflöte, die anderen für Oboe, Blockflöte und Violine bestimmt. Wie damals üblich, wird in den Autographen nicht immer ausdrücklich angegeben, für welches Instrument sie bestimmt sind. In vielen Fällen lässt sich dies jedoch nur aus der Tessitura, der Tonart oder dem Charakter der Musik ableiten. Vier von ihnen (HWV 362 in a-Moll, HWV 365 in C-Dur, HWV 369 in F-Dur und HWV 360 in g-Moll) erschienen in den bereits erwähnten Ausgaben von Walsh und Chrysander. In der Ausgabe von Walsh wurde die Sonate HWV 367a in d-Moll für Querflöte nach h-Moll transponiert (Sonate HWV 367b). Das Autograph dieser Sonate und das Autograph der Sonate HWV 377 in B-Dur, die im Fitzwilliam Museum in Cambridge aufbewahrt werden, bildeten die Grundlage für Thurston Darts Ausgabe von 1948 mit dem Titel Fitzwilliam Sonatas, die das Originalmaterial willkürlich umverteilte.
Es mag schockieren, dass Händel die reine und geradlinige Klangfarbe der Blockflöte wählte, um ein so theatralisches Repertoire aufzuführen. Das Auftreten der Blockflöte war oft mit pastoralen Szenen verbunden und neigte dazu, Vogelgesang zu imitieren, und so war es auch die meiste Zeit in Händels Vokalmusik. In den Sonaten ist der Spieler jedoch mit einer ungewöhnlichen Bandbreite an Ausdrucksregistern konfrontiert, die ihren Höhepunkt mit dem inbrünstigen Furioso der Sonate HWV 367a in d-Moll erreichen. Der Spieler muss das Beste aus seinen Mitteln machen, um das Publikum die Leidenschaften eines jeden Satzes erleben zu lassen. Eines dieser Mittel ist die großzügige Verzierung, die von den Händelschen Sängern populär gemacht wurde. [...] (Agostino Cirillo)
Mediterrania Consort
David Antich, Blockflöte, Leitung
David Antich
Concertist and recorder teacher. He studied in the conservatories of Carcaixent and Valencia, and graduated in flute and recorder at the Conservatory of Murcia, under the direction of Agostino Cirillo, obtaining top marks and various awards during his studies. He attended courses on Early Music and performance practice in Spain and diverse European countries, working with teachers asRicardo Kanji, Pierre Hamon, Aldo Abreu, Bart Coen y Josep Maria Saperas, etc. With Capella de Ministrers and other ensembles, he has toured extensively in Europe, Asia, Africa, United States and Latin America. He has recorded for Channel 9, TVE, TV3, RNE, Catalunya Ràdio and for various Asian, North African, European and American television and radio stations, performing in the main cycles and festivals of ancient and baroque music (Utrecht, Fez, Lyon, Paris, Roma, Praga, Amsterdam, México DF, New York, Shangai, etc.)
His discography includes 50 discs of Early, Renaissance and Baroque Music. Some of these albums have been recognized and awarded by international critics in specialized press. He is founding member of Bach Fussion Ensemble and Mediterrània Consort and he is also a frequent collaborator of Orquesta Barroca de Sevilla, Al Ayre Español, Capella de Ministrers, Orquesta Barroca La Dispersione, Harmonia del Parnàs, Speculum, Musica Ficta, etc. He also takes part in avant-garde projects such as Amores, grup de percussió. He plays regularly with the Orquestra de la Generalitat Valenciana (Palau de les Arts).
He has worked with contemporary dance companies (El Lamento de Tristano, with Lais danza – Toni Aparisi; Lamento, with Santiago Sempere) and in stage productions (Cancionero de Palacio, with Àlex Rigola; Las comedias bárbaras, with Bigas Luna; Els Viatges de Tirant, with Juli Leal). He published with Carles Magraner a critical edition of “El Tutor Burlado o La Madrileña” by Vicente Martín y Soler. He publishes regularly pedagogical material for recorder and articles on musical pedagogy in journals such as Participación Educativa (Spanish Ministry of Education), ANPE, Doce Notas, Música y Educación, Eufonía, etc. He teaches in the Early Music Course of Guadassuar (Valencia) and he’s often invited to teach master-classes and courses of recorder and chamber music in diverse Spanish conservatories (Madrid, Málaga, etc). He also works for the teacher training programs of the Valencian Government and other institutions. He’s member of the board of the Conservatory of Torrent, where he teaches recorder.
Booklet for Handel: Complete Recorder Sonatas