The Year That Never Was Matei Varga

Cover The Year That Never Was

Album info

Album-Release:
2022

HRA-Release:
24.06.2022

Label: Sono Luminus

Genre: Classical

Subgenre: Instrumental

Artist: Matei Varga

Composer: Ernesto Lecuona (1895-1963), Frederic Chopin (1810-1849), George Gershwin (1898-1937), Ludwig van Beethoven (1770-1827), Domenico Scarlatti (1685-1757), Andrei Tudor (1983), Mily Balakireff (1837-1910)

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  • Ernesto Lecuona (1895 - 1963): Suite española:
  • 1 Lecuona: Suite española: No. 2, Andaluza 02:29
  • Frederic Chopin (1810 - 1849): 3 Ecossaises, Op. 72 No. 3, B. 12:
  • 2 Chopin: 3 Ecossaises, Op. 72 No. 3, B. 12: No. 1 in D Major 00:58
  • 3 Chopin: 3 Ecossaises, Op. 72 No. 3, B. 12: No. 2 in G Major 00:51
  • 4 Chopin: 3 Ecossaises, Op. 72 No. 3, B. 12: No. 3 in D-Flat Major 00:51
  • George Gershwin (1898 - 1937): I Got Rhythm (From "Girl Crazy") [Arr. for Piano]:
  • 5 Gershwin: I Got Rhythm (From "Girl Crazy") [Arr. for Piano] 01:18
  • Ludwig van Beethoven (1770 - 1827): Für Elise, WoO 59:
  • 6 Beethoven: Für Elise, WoO 59 02:29
  • Ernesto Lecuona: Danzas cubanas al estilo del siglo XIX (Excerpts):
  • 7 Lecuona: Danzas cubanas al estilo del siglo XIX (Excerpts): No. 8, La cardenense 01:23
  • 8 Lecuona: Danzas cubanas al estilo del siglo XIX (Excerpts): No. 6, Arabesque 01:08
  • 9 Lecuona: Danzas cubanas al estilo del siglo XIX (Excerpts): No. 5, La mulata 00:50
  • 10 Lecuona: Danzas cubanas al estilo del siglo XIX (Excerpts): No. 9, Al fin te vi 00:52
  • 11 Lecuona: Danzas cubanas al estilo del siglo XIX (Excerpts): No. 10, Minstrels 01:49
  • Frédéric Chopin: Impromptu No. 3 in G-Flat Major, Op. 51, B. 149:
  • 12 Chopin: Impromptu No. 3 in G-Flat Major, Op. 51, B. 149 04:39
  • Ernesto Lecuona: Zambra gitana (Arr. T. Tirino for Piano):
  • 13 Lecuona: Zambra gitana (Arr. T. Tirino for Piano) 02:49
  • Domenico Scarlatti (1685 - 1757): Keyboard Sonata in E Major, Kk. 380:
  • 14 Scarlatti: Keyboard Sonata in E Major, Kk. 380 02:27
  • Keyboard Sonata in E Major, Kk. 135:
  • 15 Scarlatti: Keyboard Sonata in E Major, Kk. 135 02:05
  • Andrei Tudor (b. 1983): Rondo alla Crazy:
  • 16 Tudor: Rondo alla Crazy 03:16
  • Mily Balakirev (1837 - 1910): Spanish Melody:
  • 17 Balakirev: Spanish Melody 03:24
  • Frédéric Chopin: Fantaisie-Impromptu in C-Sharp Minor, Op. 66, B. 87:
  • 18 Chopin: Fantaisie-Impromptu in C-Sharp Minor, Op. 66, B. 87 05:25
  • Ernesto Lecuona: Danzas afro-cubanas:
  • 19 Lecuona: Danzas afro-cubanas: No. 5, Danza lucumi 02:19
  • Frédéric Chopin: Étude in C Minor, Op. 10 No. 12, B. 67 "Revolutionary":
  • 20 Chopin: Étude in C Minor, Op. 10 No. 12, B. 67 "Revolutionary" 02:53
  • George Gershwin: The Man I Love (From "Strike Up the Band") [Arr. for Piano]:
  • 21 Gershwin: The Man I Love (From "Strike Up the Band") [Arr. for Piano] 02:04
  • Frédéric Chopin: Impromptu No. 1 in A-Flat Major, Op. 29, B. 110:
  • 22 Chopin: Impromptu No. 1 in A-Flat Major, Op. 29, B. 110 04:08
  • Ernesto Lecuona: Yo te quiero siempre, canción (Arr. T. Tirino for Piano):
  • 23 Lecuona: Yo te quiero siempre, canción (Arr. T. Tirino for Piano) 02:03
  • Vals azul (From “Lola Cruz”) [Arr. M. Van Brink for Piano]:
  • 24 Lecuona: Vals azul (From “Lola Cruz”) [Arr. M. Van Brink for Piano] 02:44
  • Total Runtime 55:14

Info for The Year That Never Was

Um Tolstoi zu paraphrasieren, fühlen sich alle glücklichen Erinnerungen mehr oder weniger gleich an; aber die unglücklichen Zeiten werden von jedem von uns anders erlebt. Wir alle hatten einige wirklich harte Wochen, die manchmal zu Monaten und (mit etwas Pech) zu Jahren wurden ... Ich denke gerne, dass »schlechte« Jahre uns helfen, zu wachsen und uns auf die schönen Dinge vorzubereiten, die zweifellos auf uns zukommen werden (ich bin im Herzen ein Optimist), aber dunkle Zeiten zu überstehen ist ein komplizierter Prozess.

Das Jahr 2020 war in der Tat kompliziert. Die Welt wurde auf Eis gelegt, und wir erinnern uns kaum noch daran, was wir im Februar, Mai oder September getan haben ... Viele litten unter Isolation und der Unfähigkeit, Kontakte zu knüpfen – und sie ziehen es wahrscheinlich vor, an das Jahr 2020 als ein Jahr zurückzudenken, das nie stattgefunden hat ... Ich hingegen fühlte mich befreit durch das Fehlen von Zeitplänen, Terminen und dem Druck, produktiv zu sein – dieses schreckliche Wort, das unsere Seelen langsam, aber sicher tötet. Stattdessen nahm ich die Abgeschiedenheit an und genoss die Auszeit, die uns aufgezwungen wurde. Ja, ich vermisste es, vor einem Live-Publikum aufzutreten und an schöne Orte zu reisen, aber ich stellte fest, dass ich zu Hause, bei meinem Klavier, einen besseren Blick auf mein Inneres hatte und die Chance, die Freude über eine neue Entdeckung zu erleben. Das war für mich der kubanische Meister Ernesto Lecuona …

... Zwei Jahre später ist die Pandemie noch nicht vorbei und auch nicht die kollektive Angst – aber ich kann Ihnen wenigstens diese sehr persönliche Aufnahme anbieten, die Sie hoffentlich von den aktuellen Realitäten ablenken wird. Das ist die phänomenale Kraft der Musik – sie kann Freude bringen, wenn wir sie wirklich brauchen! (Matei Varga)

Matei Varga, Klavier




Matei Varga
In recent years, Mr. Varga’s artistry has received standing ovations from audiences around the world and superlative reviews from prominent critics. Noting that “it is hard to find the right words to describe the beauty” of Mr. Varga’s playing, the legendary Italian critic Paolo Isotta praised the young artist as a “true poet of the keyboard, a musician of depth, and a genuine artist.” Other critics have found his performances “impressive” (Gramophone, 2016), “magical” (Süddeutsche Zeitung, 2009), “colorful, vivacious [and] engaging” (Le Diapason, 2012), “luminous” (ConcertoNet 2011), and “spectacular” (Adevarul, 2013).

A “musician who can imbue even the simplest of melodic lines with meaning” (Fanfare, 2012), Mr. Varga is equally at home in staples of the pianistic repertoire and works written by today’s foremost composers, as evidenced by his commission to perform the European premiere of Michael Hersch’s “insanely difficult” second piano concerto, which left the audience “astonished” (Neue Musikzeitung, 2013). His latest recording in collaboration with cellist Laura Metcalf (“First Day”) was ranked in the top 10 of Classical Music Billboard chart in May 2016. Gramophone magazine wrote that “the cellist and pianist brilliantly address the music’s intense rhythmic interplay and extended lyrical passages”.

Photo by Jason Wang Mr. Varga’s 2017-18 appearances include performances of Messiaen’s Quartet for the end of time at venues in Portland, Los Angeles and Albuquerque, two appearances with the “George Enescu” Philharmonic at the Romanian Atheneum in Bucharest (performing Beethoven’s G major piano concerto) and a promotional tour of his latest recital-CD “Early Departures” released by Sono Luminus.

Winner of the “George Enescu” prize in Bucharest and laureate of the “Maria Canals” competition in Barcelona, Mr. Varga is also a recipient of the Salon de Virtuosi Career Grant. He has appeared as a soloist and recitalist in many of the world’s leading concert halls, among them Carnegie Hall and Alice Tully Hall (New York), Konzerthaus (Berlin), the Auditorium du Louvre, Salle Gaveau, and Salle Cortot (Paris), National Center for the Performing Arts (Beijing), Royal Dramatic Theater (Stockholm), and Palau de la Música (Barcelona).

Mr. Varga holds degrees from the Romanian National University of Music, where he studied with Ana Pitis, Ioana Minei, and Sandu Sandrin, and the Mannes School of Music, where he studied with Pavlina Dokovska. He lives in New York City.



Booklet for The Year That Never Was

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