Nocturnal Animals Yelena Eckemoff

Cover Nocturnal Animals

Album info

Album-Release:
2019

HRA-Release:
24.01.2020

Album including Album cover Booklet (PDF)

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FLAC 96 $ 15.80
  • 1 Cicada 06:58
  • 2 Bat 06:14
  • 3 Walkingstick 04:05
  • 4 Fox 04:51
  • 5 Grizzly Bear 05:39
  • 6 Rattlesnake 09:43
  • 7 Wolf 07:42
  • 8 Hedgehog 04:24
  • 9 Toad 07:40
  • 10 Lynx 04:37
  • 11 Scorpion 04:34
  • 12 Firefly 06:21
  • 13 Owl 06:08
  • 14 Sea Turtle 08:23
  • Total Runtime 01:27:19

Info for Nocturnal Animals

In einer ungewöhnlichen Quartettbesetzung entwickelt die Pianistin/ Komponistin Yelena Eckemoff Gedanken über Charakteristika von 14 wilden, in der Finsternis lebenden Kreaturen.

Die Pianistin und Komponistin Yelena Eckemoff fügt mit Nocturnal Animals ein weiteres Element in ihre Reihe von durchdachten Konzeptalben ein. Getreu seinem Titel enthält das Doppelalbum 14 musikalische Eindrücke von den Geschöpfen, die die Nacht beherrschen. Die Stücke werden von einem Quartett zum Leben erweckt, das Eckemoff neben dem Bassisten Arild Andersen und den Schlagzeugern Jon Christensen und Thomas Strønen platziert.

Eckemoff liebt es, solche akustischen Porträtgalerien zu schaffen. Frühere Alben haben so unterschiedliche Themen wie die Wüste, die biblischen Psalmen oder Farben untersucht. Doch noch nie zuvor hat sich die Pianistin aus North Carolina (über Moskau) mit so vielen wilden Tieren auseinandergesetzt. Passend dazu wimmelt es bei Nocturnal Animals von Leben: natürlich in der Musik, aber auch in den offenen Versen, die Eckemoff als Ergänzung zu jeder der Kompositionen des Albums geschrieben hat.

»Niemand weiß, wie und was Tiere denken«, sagt sie. »Aber in meinen poetischen Schriften über sie sehe ich jedes einzelne als ein Wesen mit einer faszinierenden Persönlichkeit und sie alle denken und handeln ähnlich wie die Menschen in bestimmten Situationen.«

Diese Verkörperung manifestiert sich in der fesselnden Spannung von »Bat«, dem listigen, aber verstohlenen Schwung von »Fox«, dem wandernden, entsprechend schimmernden »Firefly« und der anmutigen, entschlossenen »Sea Turtle«. Eine Reihe von Stücken erhalten überraschende Dimensionen, die von unserer bisherigen Kenntnis über diese Tiere abweichen. »Walkingstick« zum Beispiel hat eine geschmeidige, zarte Schönheit, die seine seltsamen Synkopen ausgleicht, »Kröte« ist stattlich und majestätisch und »Skorpion« hat Töne von Wärme und Empathie, die sich in seine launischen, geheimnisvollen Strukturen einfügen.

Kurz gesagt, Nocturnal Animals vermittelt eine ungeheure Menge an Nuancen, die den Musikern zu danken sind, die Eckemoff bei der Umsetzung ihrer Vision helfen. Andersen, mit dem die Pianistin die längste partnerschaftliche Zusammenarbeit hat, fungiert für sie weitgehend als Zweit- oder Gegenstimme, während die beiden Drummer rhythmische Designs um jeden von ihnen (und jeden anderen) herum zeichnen. »Jon ist so einzigartig, so wahnsinnig originell; er spielt keine Muster oder Beats, er spielt um den Beat herum, gegen den Beat, um Schichten aufzubauen«, erklärt Eckemoff. »Thomas wuchs auf und hörte Jon zu. Wenn jemand mit ihm zusammenarbeiten konnte, dann war es Thomas....... Man hört, wie unterschiedlich sie spielen und staunt gleichzeitig über ihre bemerkenswerte Kompatibilität und ihr Zusammenspiel.«

Jelena Eckemoff wurde in Moskau geboren, wo sie mit vier Jahren nach Gehör spielte und Musik komponierte. Mit sieben Jahren besuchte sie die Gnessins School für musikalisch begabte Kinder. Aber während sie so auf die klassische Musik vorbereitet wurde, einschließlich des Klavierstudiums am Moskauer Staatlichen Konservatorium, wollte Eckemoff rocken.

Ihre Liebe zur Rockmusik schloss das Mahavishnu Orchestra ein, das sie in ihren 20ern zum Jazz führte. Diese neue Leidenschaft wurde durch den Besuch von Eckemoff beim Konzert von Dave Brubeck 1987 in Moskau besiegelt. Die Erfahrung rekonfigurierte ihre Komposition und ihr Spiel und führte sie zur Gründung einer Jazzband.

Das Jazzspiel erwies sich als schwieriges Unterfangen, sowohl wegen der Komplexität ihrer Kompositionen als auch wegen der repressiven Natur des Sowjetregimes. In letzterem Punkt widmete sie sich (unter großen persönlichen Kosten) der Erlangung eines US-Visums, schließlich tat sie dies 1991 und ließ sich in North Carolina nieder.

Bei ersteren galt es, hochkarätige Musiker zum Spielen zu finden, was sie auch irgendwann verwirklichte. Cold Sun, ihre Debütaufnahme 2010, mit dem großen dänischen Bassisten Mads Vinding und dem legendären amerikanischen Schlagzeuger Peter Erskine. Bis zum Jahr 2018 konnte sie ein All-Star-Aufgebot mit Trompeter Ralph Alessi, Gitarrist Ben Monder, Bassist Drew Gress und Drummer Joey Baron gewinnen.

Dies ist die 15. Veröffentlichung der Pianisten-Komponistin in zehn Jahren und zeigt ihre außergewöhnliche (und scheinbar unendliche) Quelle der Inspiration. »Es gehen mir immer so viele Ideen durch den Kopf«, sagt Eckemoff. »Ich weiß nicht, was ich als nächstes erforschen werde.«

Yelena Eckemoff, Klavier
Arild Andersen, Kontrabass
Jon Christensen, Schlagzeug, Percussion
Thomas Stronen, Schlagzeug, Percussion




Yelena Eckemoff
was born in Moscow, Russia, in the Soviet Union. Her parents noticed that she had musical talent when she started to play piano by ear at the age of four. Yelena’s mother, Olga, a professional pianist, became her first piano teacher. At the age of seven Yelena was accepted into an elite Gnessins School for musically gifted children where, in addition to common school subjects, she received extensive training in piano, music theory, music literature, solfeggio, harmony, analysis of musical forms, conducting, composing, and other musical subjects. She was fortunate to study piano with Anna Pavlovna Kantor, who also trained one of today’s most celebrated pianists, Evgeny Kissin. Later Yelena studied piano with Galina Nikolaevna Egiazarova at the Moscow State Conservatory. Upon graduation with Master’s Degree in piano performance and pedagogy, she worked as a piano teacher in one of Moscow music schools, gave solo concerts, attended courses at the Moscow Jazz Studio, played in an experimental jazz-rock band, and composed a lot of instrumental and vocal music.

In 1991, with her husband, Yelena emigrated to the United States. While assimilating and surviving in a new country and raising children, she had to put her musical career on hold. During these years Yelena experimented with synthesizer and MIDI sequencer in her little home studio, then founded an ensemble of local musicians. She self-released albums in various genres including classical, vocal, folk, Christian, and her original music.

She recorded her first jazz album, COLD SUN, in 2009, accompanied by drummer Peter Erskine and Danish bassist Mads Vinding, which proved to be the major turning point in her jazz career. Cold Sun was names one of 15 best jazz CD releases of 2010 by Warren Allen (AAJ) and drew comparisons to the stark music of ECM Records.

From that point on, Eckemoff churned out compelling and focused jazz albums at an astounding pace; she recorded and released four more piano trio records in less than four years engaging such notable jazz musicians as Mads Vinding, Morten Lund, Mats Eilertsen, Marilyn Mazur, Darek Olezskiewicz, Peter Erskine, and Arild Andersen. FORGET-ME-NOT (L & H, 2012) was in the best 10 on CMJ charts for over 10 weeks. “Themes of nature, sounds of isolation, stark settings, and blurred lines between compositional and improvisational elements are visible on all of Eckemoff’s trio dates, but no two records sound exactly the same.” (John Kelman)

For GLASS SONG (L&H, 2013), she reenlisted Erskine and brought bassist Arild Andersen into the fold for the first time. Surprisingly, neither veteran had ever recorded together, but you would never know it. “Eckemoff, Andersen and Erskine create music that’s focused, yet free floating, and open, yet never nebulous. Pure melody is of less importance than the greater narrative in each number, but the music still sings out with melodic grace. While Manfred Eicher and his storied label have nothing to do with this record, Glass Song has that “ECM sound,” if ever it existed. Mystery, blooming musical thoughts and vaguely haunting notions are at the heart of this captivating album.” (Dan Bilawsky)

Yelena Eckemoff ‘s Lions (L&H 2015), with bassist Arild Andersen and drummer Billy Hart is a long but comprehensive look at animals in the wild with human touches, a classical-jazz soundtrack that goes beyond the superficial, intermission grabs for attention and seeks out the feelings beneath the eerily accurate movements.

“EVERBLUE (L&H, 2015) has Arild Andersen, saxophonist Tore Brunborg and drummer Jon Christensen. This Norwegian all-star contingent fits beautifully into Eckemoff’s aesthetic: Andersen with his looming pronouncements like final summations; Christensen with his suggestive rhythmic ambiguity; Brunborg with his clear, clean sound and respect for space. Glass Song, Lions and Everblue contain some of the most powerful, poetic work of Andersen’s long career.” (Thomas Conrad)

“LEAVING EVERYTHING BEHIND (L&H, 2016) is united around themes of departure and loss. Yelena wrote a poem for each piece and made the cover art. She is accompanied by violinist Mark Feldman, whose background is in classical and country music. Several of compositions date from the 1980s; a time when she was just beginning her exploration into jazz. These pieces seem highly refined, replete with airy, vague harmonies that refer equally to Bill Evans and Claude Debussy.” (Mark Sullivan)

BLOOMING TALL PHLOX (L&H, 2017) is intended to evoke different scents that Yelena Eckemoff recalls from her childhood in Russia. These powerful smells trigger a myriad of magical memories, each of which somehow, is transformed into a moveable feast of sounds – melodies set free by Yelena Eckemoff on a gloriously tuned piano and harmonized by Verneri Pohjola, a Finnish horn player, together with Panu Savolainen on vibraphone, Antti Lötjönen on bass and the percussionist colorist Olavi Louhivuori.

Although jazz is associated with improvisation, Eckemoff often writes her tunes out. Her music has been described as classical chamber music in the context of improvisational jazz. She developed a highly acclaimed jazz style that incorporates her classical technique and influences very effectively. With each new record Eckemoff’s distinctive, recognizable approach to melody becomes even more prominent. Yelena Eckemoff uses life and nature’s bouquets as her muse to create the body of work that blends post-modern abstraction, classical thought, and jazz language into a seamless whole. True to her classical-jazz impressionism, Eckemoff sees humanity in nature.

A band leader, producer and co-founder of L & H Production record label, Yelena also gives piano lessons. She had served as a church musician and choir director for over 22 years, until she got too busy with her recording and performing schedule. Yelena believes in hard work, God’s guidance, humanism, and eternal love.



Booklet for Nocturnal Animals

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