Cover Misón: The Five Sevillian Flute Sonatas

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Album-Release:
2023

HRA-Release:
30.06.2023

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  • Luis Misón (1727 - 1776): Sonata No. 1 in G Major:
  • 1 Misón: Sonata No. 1 in G Major: I. Andantino - Presto - Andantino 02:55
  • 2 Misón: Sonata No. 1 in G Major: II. Allegro 04:11
  • Sonata No. 2 in G Major:
  • 3 Misón: Sonata No. 2 in G Major: I. Presto 02:28
  • 4 Misón: Sonata No. 2 in G Major: II. Adagio 04:03
  • 5 Misón: Sonata No. 2 in G Major: III. Allegro 04:18
  • Sonata No. 3 in G Major:
  • 6 Misón: Sonata No. 3 in G Major: I. Allegro Moderado 04:36
  • 7 Misón: Sonata No. 3 in G Major: II. Adagio 06:23
  • 8 Misón: Sonata No. 3 in G Major: III. Presto 05:31
  • Sonata No. 4 in G Major:
  • 9 Misón: Sonata No. 4 in G Major: I. Andantino 06:55
  • 10 Misón: Sonata No. 4 in G Major: II. Adagio 04:29
  • 11 Misón: Sonata No. 4 in G Major: III. Allegro 01:50
  • Sonata No. 5 in D Major:
  • 12 Misón: Sonata No. 5 in D Major: I. (No Tempo Indication) 03:33
  • 13 Misón: Sonata No. 5 in D Major: II. (No Tempo Indication) 03:39
  • 14 Misón: Sonata No. 5 in D Major: III. Minuete 03:27
  • Total Runtime 58:18

Info for Misón: The Five Sevillian Flute Sonatas

Die jüngste Forschung über Luis Misón (Mataró, 1727-Madrid, 1766) zeigt das wachsende Interesse der Musikwissenschaft an der Erforschung von Leben und Werk eines für die spanische Musikgeschichte wichtigen Komponisten. Die Musikgeschichtsschreibung hat Misóns Beitrag zur Gattung der Tonadilla Escénica hervorgehoben, die zu seiner Zeit sehr geschätzt wurde und die einen erheblichen Einfluss auf seine Instrumentalmusik gehabt haben muss, über die weniger bekannt ist.

Sein Talent als Flötist wurde im adligen Kreis des Hauses Alba geschätzt, wo Musikakademien abgehalten wurden, an denen Misón aktiv teilnahm und für die er 12 Sonaten für Querflöte und Bass komponierte, die er dem Herzog von Alba widmete. Diese Stücke befanden sich in den Archiven des Hauses Alba und wurden 1927 von José Subirá (1882-1980) beschrieben, aber leider verschwanden sie während des spanischen Bürgerkriegs (1936-39).

Die Entdeckung der fünf bisher unbekannten Sonaten für Flöte und Bass von Misón stellt einen bedeutenden Beitrag zum spanischen Kammermusikrepertoire des zweiten Drittels des 18. Jahrhunderts für dieses Instrument dar, da es nur wenige Stücke spanischer Komponisten aus der Zeit von Misón gibt, in denen die Flöte eindeutig die Hauptrolle spielt. Darüber hinaus handelt es sich um Sonaten, die aus technischer Sicht interessante Herausforderungen für den Flötisten darstellen, was Misóns Beherrschung der Flöte in Übereinstimmung mit den erhaltenen Dokumenten aus dieser Zeit unterstreicht. Ortega erklärt, dass José Teixidor (ca. 1751-c.1811), seit 1778 Vizemeister der Königlichen Kapelle, seine Werke als nicht minderwertig als die der bekanntesten ausländischen Komponisten ansah und über ihn sagte, er sei ein unvergleichlicher Interpret auf der Querflöte. Die Sonaten befinden sich in fünf Musikmanuskripten, die im Lebrija-Palast in Sevilla aufbewahrt werden, einem Herrenhaus aus dem 16. Jahrhundert, das 1901 in den Besitz von Regla Manjón y Mergelina (1851-1938), Gräfin von Lebrija, überging. Was die Quellen anbelangt, so ist es unwahrscheinlich, dass eines der fünf Exemplare autograph ist. (Obwohl bis zu fünf verschiedene Kopisten identifiziert worden sind, deutet nichts darauf hin, dass einer von ihnen Misón selbst sein könnte.) Im Allgemeinen zeichnen sich die Sonaten durch die Bedeutung der Melodie, regelmäßiger Phrasen und gleichmäßiger Rhythmen aus, wie man an den kunstvollen Seisillos des Allegro moderato der Sonate [Nr. 3] in G-Dur sehen kann. Insgesamt ist die Basso-Continuo-Linie einfach gehalten - mit Ausnahme des B-Teils des Allegro der Sonate [Nr. 4] in G-Dur (undatiert) -, so dass die Flöte eine herausragende Rolle spielen kann.

Diese Aufnahme ist der Höhepunkt eines langen Prozesses der Wiederherstellung des spanischen musikalischen Erbes des 18. Jahrhunderts, das es verdient, verbreitet, studiert und aufgewertet zu werden. Nach mehr als zwei Jahrhunderten der Stille ist die Musik von Misón wieder zu hören.

Rafael Ruiberriz de Torres, Flöte
Isabel Gomez-Serranillos, Cello
Santiago Sampedro, Cembalo




Rafael Ruibérriz de Torres Fernandéz
A disciple of Wilbert Hazelzet, Rafael Ruibérriz de Torres (b. Seville, 1983) first came into contact with music as a chorister in the Seville Cathedral. He studied flute at the Seville Conservatory, where he was awarded the prestigious end-ofcourse prize. Given a grant by the Consejería de Cultura of the Junta de Andalucía, he went on to specialise in early flutes at the Royal Conservatory of The Hague with Wilbert Hazelzet. He also studied at the Royal College of Music in London with Lisa Beznosiuk. He has worked with conductors such as Michael Thomas, Daniel Barenboim, Giovanni Antonini, Jos van Immerseel, Martin Gester, Jean-Claude Malgoire, Gustav Leonhardt, Mark Minkowski, Christophe Rousset, Louis Langrée, Philippe Herreweghe, Mark Elder, Christophe Coin, Robert Levin, Enrico Onofri, Roger Norrington, Hervé Niquet and Alan Curtis, among others. He was principal flute in The Wallfisch Band and continues to play regularly with the Orquesta Barroca de Sevilla, but is primarily active in the world of 18th-, 19th- and 20th-century chamber music. For Brilliant Classics he has recorded the complete quintets for flute and string quartet by Boccherini with the Francisco de Goya string quartet, as well as the 1840 version by Francisco Asenjo Barbieri of Haydn’s Seven Last Words of Christ for flute and string quartet with the La Spagna ensemble, and The five Sevillian Flute Sonatas by Luis Misón. He has recently recorded C.P.E. Bach’s D minor flute concerto with the Orquesta Barroca de Sevilla and the unpublished C.F. Abel E minor Flute Concerto (AbelWV F14) with La Spagna.

Isabel Gomez-Serranillos
Born in Seville, where he began his cello studies with Manuel Tomillo at the Cristóbal de Morales Professional Conservatory. He took advanced courses with Leonardo Luckert, Dirk Vanyhuse, Álvaro Campos, Nonna Natsvlishvili, Gretchen Talbot and Gregory Bennet. She continued her studies with Ivo Cortés at the Conservatorio Superior de Música de Sevilla.

Interested in the world of early music, she began studying baroque cello with Manuel Tomillo in Seville and attended courses with specialists such as Barthold Kuijken, François Fernandez, Alonso Salas, Ángel Sampedro, Peter Zajicek, Walter Reiter and Benjamin Chenier. She then moved to Belgium to specialise in historical cello performance with Alain Gervreau at the Koninklijk Conservatorium in Brussels.

Specialising in the performance of music on ancient instruments, she is a member of the ensembles El Arte Mvsico, Marizápalos and The New Baroque Times (Belgium). She is also first cello of the Orquesta Barroca Conde Duque.

In 2013 he presented his first recording, as a member of El Arte Mvsico, the world's first recording of the complete VI Sonate a due Violini col suo Basso continuo (Nüremberg, 1694) by the German Philipp Heinrich Erlebach, for the VERSO label.

He has also worked with other groups such as Coro de Cámara de Sevilla, Joven Orquesta Barroca de Andalucía, Archivo 415, Conjunto Vocal e Instrumental Virelay, Ottava Rima, Clave Arcadia, Orquesta Barroca de Granada and Orquesta Barroca Cristóbal de Morales de Sevilla.

Santiago Sampedro
Born in Seville in 1988. He completed his advanced harpsichord studies under the direction of Professor María Nieves Gómez and Alejandro Casal at the Conservatorio Superior de Música Manuel Castillo (Seville) in 2013, with the qualification of Outstanding. He is founder and director of the Santa Cecilia Chamber Group and the Ensemble Santa Cecilia, as well as harpsichordist of the Ensemble Dardanus and the group Le Nouveau Concert. In 2016, he received a scholarship from the Asociación Amigos de la Orquesta Barroca de Sevilla to further his studies abroad. He is currently continuing his training at the Royal Conservatorium Koninklijk in The Hague (Holland), specialising in harpsichord, under the direction of Jacques Ogg, Kris Verhelst, Patryck Ayrton and Sungyun Cho. He has also been taught by Laure Morabito, Olivier Baumont, Pedro Gandía, Alfonso Sebastián, Aarón Zapico, Jorge Jiménez...



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