Melancholy Grace Jean Rondeau

Cover Melancholy Grace

Album info

Album-Release:
2021

HRA-Release:
07.05.2021

Label: Warner Classics

Genre: Classical

Subgenre: Chamber Music

Artist: Jean Rondeau

Composer: Girolamo Frescobaldi (1583-1643), Laurencini da Roma (1550-1608), Luigi Rossi (1598-1653), Gregorio Strozzi (1615-1687), Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621), Giovanni Picchi (1572-1643), John Bull (1562-1628), Heinrich Scheidemann (1596-1663), Luzzasco Luzzaschi (1545-1607), Bernardo Storace (1637-1707), Antonio Valente (1520-1580), Orlando Gibbons (1583-1625)

Album including Album cover Booklet (PDF)

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  • Girolamo Frescobaldi (1583 - 1643):
  • 1 Frescobaldi: Toccate e partite d'intavolatura, Libro II: Toccata settima 05:03
  • Laurencinius di Roma (1567 - 1625):
  • 2 Di Roma: Fantaisie de Monsieur de Lorency 03:23
  • Luigi Rossi (1597 - 1653):
  • 3 Rossi: Passacaille del seigneur Louigi 02:15
  • Gregorio Strozzi (1615 - 1687):
  • 4 Strozzi: Capricci da sonare cembali, et organi, Op. 4, Pt. 1: Toccata quarta per l’elevatione 05:53
  • Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 - 1621):
  • 5 Sweelinck: Fantasia cromatica, SwWV 258 09:26
  • Giovanni Picchi (1571 - 1643):
  • 6 Picchi: Intavolatura di balli d’arpicordo: No. 5, Ballo alla polacha con il suo saltarello 02:27
  • John Bull (1563 - 1628):
  • 7 Bull: Melancholy Pavan 06:42
  • 8 Bull: Melancholy Galliard 03:07
  • Anonymous:
  • 9 Anonymous: Pavana lachrymae, WV 106 (Formerly Attributed to Heinrich Scheidemann) 06:09
  • Giovanni Picchi:
  • 10 Picchi: Intavolatura di balli d’arpicordo: No. 5, Ballo alla polacha con il suo saltarello (Alternate Version I) 00:49
  • Luzzasco Luzzaschi (1545 - 1607):
  • 11 Luzzaschi: Il transilvano, dialogo sopra il vero modo di sonar organi & istromenti da penna, Pt. 1: Toccata del quarto tuono 02:52
  • Bernardo Storace (1637 - 1707):
  • 12 Storace: Selva di varie compositioni d'intavolatura per cimbalo ed organo: No. 22, Recercar di legature 05:02
  • Girolamo Frescobaldi:
  • 13 Frescobaldi: Toccate e partite d'intavolatura, Libro I: Toccata quarta 05:47
  • 14 Frescobaldi: Toccate e partite d'intavolatura, Libro I: Toccata prima 06:32
  • Giovanni Picchi:
  • 15 Picchi: Intavolatura di balli d’arpicordo: No. 5, Ballo alla polacha con il suo saltarello (Alternate Version II) 00:53
  • Antonio Valente (1520 - 1580):
  • 16 Valente: Intavolatura de cimbalo, Book I: Sortemeplus, con alcuni fioretti (Sortez mes pleurs) 03:19
  • Orlando Gibbons (1583 - 1625):
  • 17 Gibbons: Fitzwilliam Virginal Book: Pavana No. 292 in A Minor 03:30
  • John Dowland (1563 - 1626):
  • 18 Dowland: Lachrimae, or Seven Tears: No. 7, Lachrimae verae 05:24
  • Total Runtime 01:18:33

Info for Melancholy Grace

Sinnliches Schwelgen im Schmerz: Mit Melancholy Grace erkundet der französische Cembalist Jean Rondeau poetische Werke für Tasteninstrumente aus dem 16. und 17. Jahrhundert. Rondeau hat das Album als einen düsteren, aber beredten Dialog zwischen zwei unterschiedlichen Klangwelten konzipiert: Melancholie, vermittelt durch Chromatik, und Melancholie, vermittelt durch den musikalischen Ausdruck von Tränen und Weinen. Für jede Welt wählte Rondeau ein anderes Instrument: Ein italieni¬sches Virginal aus dem 16. Jahrhundert für die „Tränen“ von etwa Dowland, Bull, Gib-bons und Valente sowie einen modernen Nachbau eines Cembalos aus dem 18. Jahrhundert für die „chromatischen“ Stücke von Frescobaldi, Rossi, Luzzaschi und Sweelinck.

Besonderen Reiz erhält das Album durch die Wahl der Instrumente: Das originale, in Neapel entstandenen Virginal von 1527 ist eines der ältesten erhaltenen Tasteninstrumente überhaupt! Dessen Klang hat Rondeau neue interpretatorische Wege aufgezeigt – zum Beispiel die Nähe zur damals ebenfalls sehr populären Laute. Die gezupften Saiten erhalten unter seinen Händen eine geradezu gesangliche Komponente – generell Rondeaus unverwechselbares Markenzeichen. Schon seine vorangegangenen Aufnahmen mit Werken von Bach, Scarlatti, Rameau und anderen strahlen einen unverwechselbar sinnlichen „Sound“ aus. Mit diesem Album eröffnet Rondeau nun den Blick auf das riesige Panorama der ersten Cembalo-Blütezeit – ganz und gar im Licht des nachdenklich-einsamen lyrischen Ichs, das in der Melancholie schwelgt, einem Gefühl, in das sich in den expressiven Werken auch ein Schuss Süße mischt.

Jean Rondeau, Cembalo




Jean Rondeau
studied harpsichord with Blandine Verlet for over ten years, followed by training in basso continuo, organ, piano, jazz and improvisation, and conducting. He pursued further studies at the Conservatoire National Supérieur de Musique in Paris, graduating with honours, and the Guildhall School of Music and Drama in London.

In 2012, at just 21 years old, he became one of the youngest performers ever to take First Prize at the International Harpsichord Competition in Bruges (MAfestival 2012), also winning the EUBO Development Trust prize; an accolade bestowed on the most promising young musician of the European Union. The same year, he claimed second place in the Prague Spring International Harpsichord Competition (64th edition of the Festival, 2012), along with a nod for the best interpretation of the contemporary piece composed specially for that contest. In 2013, he also won the Prix des Radios Francophones Publiques.

Rondeau is in demand for solo, chamber music and orchestral appearances throughout Europe and in the United States. He frequently performs with the Baroque quartet Nevermind. Quite apart from his activities as harpsichordist, he founded the ensemble Note Forget, presenting his own jazz-oriented compositions and improvisations on piano.

Rondeau is signed to Erato as an exclusive recording artist. January 2015 sees the release of his debut solo album, Imagine, dedicated to the music of J.S. Bach on harpsichord.

Booklet for Melancholy Grace

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