Album info
Album-Release:
2016
HRA-Release:
31.10.2016
Label: Galileo Music Communication
Genre: World Music
Subgenre: Latin
Artist: Danças Ocultas & Orquestra Filarmonia das Beiras
Composer: Artur Fernandes, Francisco Miguel, Rodrigo Leao, Filipe Cal, Filipe Ricardo
Album including Album cover
- 1 Heptimo 05:00
- 2 Diatonico 02:32
- 3 Danca d'alba 04:31
- 4 Bulgar 03:32
- 5 Tarab 05:34
- 6 O Diabo Tocador 06:28
- 7 Pandora 05:30
- 8 Tardes de Bolonha 03:17
- 9 Alento 05:47
- 10 Esse Olhar 05:47
- 11 Danca II 03:11
- 12 Nocturno das 7 05:20
Info for Amplitude
„Amplitude“ bedeutet die Weite einer Schwingung. Zwei Jahre lang teilten Danças Ocultas und das Orquestra Filarmonia das Beiras diese Klangdimension in gemeinsamen Konzerten, die im Mai 2015 in zwei umjubelten Auftritten in den zwei wichtigsten Konzerthäusern Portugals gipfelten – der Casa da Musica in Porto und dem CCB Centro Cultural Belem in Lissabon. Als Gäste wirkten bei den restlos ausverkauften Konzerten die portugiesischen Stars Carminho, Dead Combo und Rodrigo Leão mit und verstärkten noch die Magie dieser sehr speziellen Musik. Die Live Aufnahme der beiden Konzerte liegt nun als CD vor und macht diese Magie einem noch viel größeren Publikum zugänglich.
Die Orchesterfassungen der klassischen Hits von Danças Ocultas dienen als grossartiger Hintergrund für die Dialoge mit den Gästen. Dead Combo und Rodrigo Leão kommen von der Instrumentalmusik, was die Kommunikation zwischen den musikalischen Welten sehr erleichterte. Mit der Fadosängerin Carminho schliesst sich ein Kreis: „O Diabo Tocador“ war ein Stück auf dem Album „Tarab“, inspiriert von einem Arbeiterlied aus der Sammlung des Musikethnologen Michel Giacometti. Durch die einzigartige Stimme Carminhos wird das Instrumentalstück wieder zum machtvoll gesungenen Lied.
António Vassalo Lourenço, der Dirigent des Orquestra Filarmonia das Beiras und intimer Kenner der Musik von Danças Ocultas, war vom ersten Moment an begeistert von diesem besonderen Projekt. Die Arrangements für Streicher führen nur fort, was im Original des Akkordeonquartetts schon angelegt war, sie verleihen den Melodien, Kontrapunkten und Harmonien einen neuen Körper und eine neue Dimension.
Seit 25 Jahren tragen Danças Ocultas ihre universelle portugiesische Musik auf Tourneen in die ganze Welt. Mit „Amplitude“ und dem Orquestra Filarmonia das Beiras wird nun die größtmögliche Anzahl an Zuhörerinnen auf eine magische Klangreise eingeladen.
Artur Fernandes, Diatonisches Akkordeon
Francisco Miguel, Diatonisches Akkordeon
Filipe Cal, Diatonisches Akkordeon
Filipe Ricardo, Diatonisches Akkordeon
Danças Ocultas
The diatonic accordion (named as ‘concertina’ in Portugal) is an instrument created in the first half of XIX century, later worked to perfection, by several European instrument makers and today it echoes memories coming from a different musical ambience: a time before the record and the radio inventions. But it continues being a ‘dream machine’ ready to invent possible futures and making senses.
In May 1989, Artur Fernandes, Filipe Cal, Filipe Ricardo and Francisco Miguel had a dream to look for and worked their musical performance skills meanwhile they studied the possibilities of taking this instrument away from folklore music ways, accepting what then was known as ” the concertina will”, but writing a new music for it. This was the time that led the band to its name and to its first record, Danças Ocultas (1996), with a repertory on which predominate Artur Fernandes compositions.
After that, came a adventuring time, less ingenuous and more artistic, resulting from the continuous contacts with other performers, from experiences on stage, from the first travels and partnerships, motivating the change of the group into a sharing creativity nucleus and leading to the recording of “Ar” the second record which affirms the beginning of a self musical grammar and shows some technical innovations like the use of a specially built “bass concertina”.
Since then the band has been experiencing the links between that musical grammar and a more universal and trans-cultural view of the musical phenomenon as well as the contemporaneous cultural ways. This concept allowed the band to often perform within scenic arts, namely in Paulo Ribeiro choreographies for which the band composed original music, as well as the repertoire of Pulsar, its third record, Pulsar (2004), after which all the compositions and musical arrangements start to be signed collectively. Sound, rhythm and harmony games between the past and the future, making sense, in a dialog with contemporary aesthetic.
In October 2009, a new work was published: Its name is Tarab, an arabic word meaning a state of elevation, celebration and spiritual communion that is struck both by the performer and by the listener during a well done musical act. Tarab is ecstasy. Tarab is the goal of music as well as of those who practice it. Tarab notes now the refocusing of the group, a dynamic reinterpretation of their common path and a new affirmation of music as a universal language of brotherhood.
This album contains no booklet.