Fano · Sinigaglia · Massarani: «Musica degenerata» per violoncello e pianoforte Riccardo Pes & Pierluigi Piran
Album info
Album-Release:
2024
HRA-Release:
07.02.2025
Label: Tactus
Genre: Classical
Subgenre: Instrumental
Artist: Riccardo Pes & Pierluigi Piran
Composer: Guido Alberto Fano (1875-1961), Leone Sinigaglia (1868-1944)
Album including Album cover Booklet (PDF)
Coming soon!
Thank you for your interest in this album. This album is currently not available for sale but you can already pre-listen.
Tip: Make use of our Short List function.
- Guido Alberto Fano (1875 - 1961): Allegro molto moderato:
- 1 Fano: Allegro molto moderato 09:31
- Andante:
- 2 Fano: Andante 06:34
- Allegretto con variazioni:
- 3 Fano: Allegretto con variazioni 04:25
- Allegro appassionato:
- 4 Fano: Allegro appassionato 08:48
- Leone Sinigaglia (1868 - 1944): Allegro:
- 5 Sinigaglia: Allegro 10:14
- Intermezzo:
- 6 Sinigaglia: Intermezzo 06:20
- Adagio:
- 7 Sinigaglia: Adagio 10:54
- Allegro con spirito:
- 8 Sinigaglia: Allegro con spirito 07:33
- Renzo Massarani (1898 - 1975): Allegro, ben quadrato:
- 9 Massarani: Allegro, ben quadrato 05:04
- Romanza, andante sereno:
- 10 Massarani: Romanza, andante sereno 05:05
- Rondò, presto:
- 11 Massarani: Rondò, presto 03:50
Info for Fano · Sinigaglia · Massarani: «Musica degenerata» per violoncello e pianoforte
Italienische Komponisten und Instrumentalisten, die in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts geboren wurden, können als Kinder einer echten kulturellen Revolution des Risorgimento betrachtet werden. Diese Revolution wurde durch die Notwendigkeit ausgelöst, eine neue nationale musikalische Identität zu schaffen, die sich von der ikonischen und dominierenden Rolle der Oper löste. Jahrhunderts hatte die Operntradition die Instrumentaltradition in den Schatten gestellt, die erst nach 1860 wieder eine besondere Dynamik und Verbreitung erfuhr. Das geeinte Italien wurde nun mit den großen europäischen Mächten verglichen und musste kultivierter, fortschrittlicher und anspruchsvoller werden. Die Instrumentalmusik (symphonisch und kammermusikalisch), die immer mit Literatur, Philosophie und der intellektuellen Welt in Verbindung gebracht wurde, war perfekt geeignet, eine neue musikalische Identität des Landes zu verkörpern, die sich mit dem großen deutschen Modell messen konnte. Dies ist der Fall bei den drei hier vertretenen Komponisten (Sinigaglia, Fano, Massarani), die das Erbe ihrer Vorgänger in vollem Umfang annahmen, aber wie diese den Preis dafür zahlten, in einem historischen Übergangsmoment zu leben. Wie in einem Schwebezustand zwischen dem „Alten“ und dem „Neuen“, zwischen der Romantik - die damals im übrigen Europa völlig erschöpft war - und den ersten Schimmern einer neuen musikalischen Sprache, die sich bald mit den Avantgarden des 20. Jahrhunderts zur Dekonstruktion tendieren sollte. Dennoch ist das Ergebnis ihrer Arbeit von historischem und aufführungspraktischem Interesse und zeigt die Notwendigkeit, einen bedeutenden Teil der italienischen Musikgeschichte wiederzuentdecken. Sicherlich haben ihr gemeinsamer jüdischer Hintergrund und die daraus resultierende Zensur der Rassengesetze der frühen 1930er Jahre bis zu einem gewissen Grad dazu beigetragen, dass diese Namen in Vergessenheit geraten sind. Riccardo Pes und Pierluigi Piran konzentrieren sich in dieser Aufnahme auf die interessanten Werke für Cello und Klavier der drei Autoren.
Riccardo Pes, Cello
Pierluigi Piran, Klavier
Riccardo Pes
is an Italian cellist and composer. He graduated with outstanding from the Royal College of Music, London on the Artist Diploma course, under the tuition of the distinguished professor Melissa Phelps. His repertoire spans from the baroque, played on period instruments, to the contemporary. His curiosity has led him to experiment with various sources of technology, such as the loop-station, and he is committed to finding new ways of bringing classical music to younger generations.
As a soloist, Riccardo has played the Schumann Cello Concerto with the Richmond Symphony Orchestra, Tartini’s Cello Concerto in A major with I Solisti Veneti conducted by Claudio Scimone, the Cello Concertos by Nicola Fiorenza and Nicola Porpora with the Marchigiana Philharmonic Orchestra conducted by Marco Feruglio.
His chamber music collaborations have included performances with Mario Brunello, Giovanni Sollima, Gilles Apap, Madeleine Mitchell, Thomas Zehetmair.
He has played numerous solo recitals in prestigious venues, such as the Elgar Room at the Royal Albert Hall, Kings Place, The Queen Elizabeth Hall at the Southbank Centre, Blackheath Halls, Royal Academy of Arts, Schloss Laudon in Vienna, Sala Sinopoli in Rome, and Teatro Della Tosse in Genoa. He has been invited to perform at important festivals such as the Venice Biennale, “AHA! Festival ” in Gothenburg, Triennale of Milan, and The Sounds of the Dolomites.
Riccardo also studied at the Conservatory of Venice and at the Accademia Nazionale of Santa Cecilia in Rome with cellist and composer, Giovanni Sollima, graduating with distinction. He has attended several masterclasses held by Frans Helmerson, Ludwig Quandt, Franz Bartolomey, Johannes Goritzky, Gustavo Tavares.
Riccardo has studied composition and counterpoint with the composers Battista Pradal and Mario Pagotto. His music is published by the Sonzogno Music Publisher in Milan, and it has been performed at venues including the Southbank Centre London during the festival "Nordic Matters", the "Summer Exhibition" at the Royal Academy of Arts, Venice Biennale, Triennale of Milan, and Teatro Valle in Rome.
In 2025, he will record the cello and piano sonatas by G.A.Fano and L. Sinigaglia with the pianist Pierluigi Piran for the label TACTUS. He will also premiere a video documentary to celebrate Prokofiev’s 70th anniversary. The documentary is supported by the Oleg Prokofiev Trust and it will include exclusive interviews of distinguished researchers and musicians, as well as rare archival materials about the uncompleted cello solo sonata.
Booklet for Fano · Sinigaglia · Massarani: «Musica degenerata» per violoncello e pianoforte