Hindemith: Complete Music for Cello and Piano Umberto Aleandri & Filippo Farinelli

Cover Hindemith: Complete Music for Cello and Piano

Album info

Album-Release:
2024

HRA-Release:
27.03.2024

Label: Brilliant Classics

Genre: Classical

Subgenre: Chamber Music

Artist: Umberto Aleandri & Filippo Farinelli

Composer: Paul Hindemith (1895-1963)

Album including Album cover Booklet (PDF)

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  • Paul Hindemith (1895 - 1963): Cello Sonata in E Major:
  • 1 Hindemith: Cello Sonata in E Major: I. Pastorale 07:25
  • 2 Hindemith: Cello Sonata in E Major: II. Moderately Fast 06:43
  • 3 Hindemith: Cello Sonata in E Major: III. Passacaglia 09:42
  • Kleine Sonate, Op. 25 No. 2:
  • 4 Hindemith: Kleine Sonate, Op. 25 No. 2: I. Breit 03:02
  • 5 Hindemith: Kleine Sonate, Op. 25 No. 2: II. Lebhaft 02:15
  • 6 Hindemith: Kleine Sonate, Op. 25 No. 2: III. Langsam 04:03
  • A Frog He Went A-Courting:
  • 7 Hindemith: A Frog He Went A-Courting 05:48
  • Meditation from Nobilissima Visione:
  • 8 Hindemith: Meditation from Nobilissima Visione 04:02
  • 3 Leichte Stücke:
  • 9 Hindemith: 3 Leichte Stücke: I. Mäßig schnell, Munter 01:26
  • 10 Hindemith: 3 Leichte Stücke: II. Langsam 02:54
  • 11 Hindemith: 3 Leichte Stücke: III. Lebhaft 02:36
  • Sonate, Op. 11 No. 3:
  • 12 Hindemith: Sonate, Op. 11 No. 3: I. Mäßig schnelle Viertel. Mit Kraft 09:38
  • 13 Hindemith: Sonate, Op. 11 No. 3: II. Langsam - 05:33
  • 14 Hindemith: Sonate, Op. 11 No. 3: Sehr Lebhaft 04:15
  • 15 Hindemith: Sonate, Op. 11 No. 3: I. Lebhaftes Zeitmaß 09:54
  • 16 Hindemith: Sonate, Op. 11 No. 3: II. Langsam; Sehr Lebhaft 09:45
  • 6. III. Schnelle Viertel, stets kraft- Und Schwungvoll:
  • 17 Hindemith: 6. III. Schnelle Viertel, stets kraft- Und Schwungvoll 11:57
  • 3 Stücke, Op. 8:
  • 18 Hindemith: 3 Stücke, Op. 8: I. Capriccio - Lebhaft 02:54
  • 19 Hindemith: 3 Stücke, Op. 8: II. Phantasiestück - Mäßig Langsam 10:02
  • 20 Hindemith: 3 Stücke, Op. 8: III. Scherzo - Mäßig schnelle Achtel 11:23
  • Total Runtime 02:05:17

Info for Hindemith: Complete Music for Cello and Piano

Im umfangreichen Repertoire des deutschen Komponisten Paul Hindemith (1895–1963) nimmt die Musik für Cello und Klavier sowohl quantitativ als auch qualitativ einen bedeutenden Platz ein. Hindemith war in erster Linie Bratschist und Dirigent, aber seine weitreichenden Interessen führten dazu, dass er sowohl als Komponist als auch als Spieler mit einer Vielzahl von Instrumenten experimentierte, was ihn de facto zu einem Multiinstrumentalisten machte. Unter seinen Lieblingsinstrumenten nahm das Cello stets einen besonderen Platz in seiner Tätigkeit ein, unter anderem aufgrund der Zusammenarbeit mit seinem Bruder Rudolf, einem hervorragenden Cellisten.

Seine Originalkompositionen für das spezifische Duo Cello und Klavier sind vielfältig und zahlreich und bieten eine zusammenfassende Sicht auf die verschiedenen Stilbeispiele eines Autors, der nie müde wurde, seine Sprache zu überdenken und neu zu definieren. Diese Aufnahme vereint und bietet dem Hörer den gesamten wunderbaren Teil von Hindemiths Katalog.

Die Drei Stücke op. 8 (1917) gehören zweifellos zu den bedeutendsten Stücken der Jugendphase des Komponisten. Die spätere Sonate Op. 11 Nr. 3, eine Komposition von beträchtlichem konstruktivem Engagement und komplexer Genese, wird hier zum ersten Mal in beiden Fassungen aufgenommen: eine aus dem Jahr 1919 (verlorene Klavierstimmen rekonstruiert von Fazıl Say), die andere aus dem Jahr 1921. Die Die zarten und ausdrucksstarken Drei leichte Stücke »Cello in erster Lage«, komponiert im April 1938, sind für den didaktischen Bereich gedacht, ohne im Geringsten auf die Besonderheiten der harmonischen Sprache des Komponisten zu verzichten. Das Gleiche gilt für die kurze und melancholische Meditation, eine Transkription eines Satzes aus Hindemiths Orchesterballett Nobilissima Visione. Komplexer ist »Ein Frosch, den er umwirbt«. Trotz seiner Kürze ist es eines der schönsten Stücke dieses Programms. Ein Dutzend prägnanter Variationen, eingerahmt von der anfänglichen Exposition und der abschließenden Rückkehr des traditionellen englischen Themas, präsentieren eine Fülle instrumentaler, klanglicher, ausdrucksstarker und dynamischer Lösungen in einer kleinen, dichten, brillanten Darstellung von Hindemiths kompositorischer Meisterschaft. Lassen Sie sich nicht vom Titel »Kleine Sonate« (1942) täuschen, der von geringem Umfang, aber nicht von kompositorischer Komplexität ist. Die imposante Cellosonate (1948) wurde für Gregor Piatigorsky geschrieben und von ihm im Jahr ihrer Entstehung in New York uraufgeführt. Der Vergleich dieser Sonate mit der Sonate Op. 11 Nr. 3 vermittelt einen Eindruck von der stilistischen Entwicklung über etwa 30 Jahre.

Umberto Aleandri, Cello
Filippo Farinelli, Klavier




Umberto Aleandri
He got a Master in Chamber Music at Accademia Nazionale di Santa Cecilia in Rome and gave concerts in many ensembles in Italy and abroad, participating in various festivals: Mantova Chamber Music Festival, Festival dei 2 Mondi in Spoleto, Euroclassical, Umbria Music Fest, Accademia Filarmonica Romana, Filarmonica Umbra.

Founder of Duo Escher, with which he was awarded in several national competitions.

He has played in the role of cello principal in various orchestras, such as International Opera Theater of Philadelphia, Orchestra Filarmonica Marchigiana and others; he recently collaborated with I Solisti Aquilani, Orchestra Leonore and Orchestra Filarmonica di Milano.

He recorded a portrait CD on music by Sandro Fuga for Tactus.

Filippo Farinelli
is a pianist and a multifaceted musician, mainly specialized in chamber and vocal chamber music repertoire.

His passion for the French repertoire brought him to realize several monographic recording’s projects with Brilliant Classics, including the complete chamber vocal catalogue by Maurice Ravel and André Jolivet alongside the complete music for Saxophone and Piano by Charles Koechlin together with David Brutti. His engagement on the chamber music repertoire of the last century let him confront with the vocal production of Luigi Dallapiccola as well as with the Entartete Musik. Continuously focused on the contemporary repertoire for solo piano he regularly performs music by Italian composers such as Donatoni, Sciarrino and Momi together with the international repertoire for chamber ensemble including works by (Denisov, Messiaen, Williams). His research on rare and facets repertoire for duo recently led to the co-curatorship of the critical edition of Guido Alberto Fano’s Fantasia Sonata for SEDM.

He has been prize-winner in several international competitions such as Gaudeamus Interpreters Competition 2007 in Amsterdam, 18th Caltanissetta International Competition, 21st International Competition in Trapani and he founded several ensembles: the Duo Disecheis (dedicated to the historical and contemporary repertoire for sax and piano), Duo Komma (characterized by the desire to rediscover and reassess manuscript works that are part of Italy’s 19th- and 20th-century instrumental repertoire) and the Quartetto Rêves (specialized in the French repertoire of the IX and XX century from duo to quartet).

He works with renowned musicians such as Melissa Phelps, Elisabeth Perry, Federico Mondelci, Mario Caroli, Ivo Nilsson, Patrick De Ritis, Jonathan Williams, and singers such as Monica Piccinini, Alda Caiello, Sophie Marilley, Mark Milhofer, Christian Immler and Roberto Abbondanza. Filippo regularly plays in Italian seasons (Amici della Musica in Perugia, Modena, Foggia, Catanzaro, Terni…) and in Festival such as Ljubljana Festival, MusicaRivaFestival, “da Bach a Bartòk” in Imola, Festival delle Nazioni in Città di Castello, Automne Musical in Châtellerault, Sagra Musicale Umbra. He has mainly recorded with Brilliant Classics and Tactus.

He got degrees in piano and chamber music as well as in composition and orchestral conducting, he obtained a Postgraduate at the Music University of Wien in vocal chamber music repertoire and he studied with Charles Spencer, Irwin Gage, Dalton Baldwin, Pier Narciso Masi and Dario De Rosa among others. He currently serves as Professor of Vocal Chamber Music in Italian Conservatories and held masterclasses in Europe.



Booklet for Hindemith: Complete Music for Cello and Piano

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