Viaduct Marius Neset

Album info

Album-Release:
2019

HRA-Release:
22.11.2019

Label: ACT Music

Genre: Jazz

Subgenre: Contemporary Jazz

Artist: Marius Neset

Album including Album cover Booklet (PDF)

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Formats & Prices

Format Price In Cart Buy
FLAC 96 $ 13.50
  • 1 Viaduct (Part 1a) 02:56
  • 2 Viaduct (Part 1b) 07:26
  • 3 Viaduct (Part 1c) 04:11
  • 4 Viaduct (Part 1d) 05:04
  • 5 Viaduct (Part 1e) 05:54
  • 6 Viaduct (Part 1f) 02:16
  • 7 Viaduct (Part 2a) 11:28
  • 8 Viaduct (Part 2b) 05:35
  • 9 Viaduct (Part 2c) 06:57
  • 10 Viaduct (Part 2d) 13:41
  • Total Runtime 01:05:28

Info for Viaduct

Formvollendeter Brückenschlag: Marius Neset ist einer der „aufregendsten Künstler der Jazzwelt“ (Downbeat Magazin). Nicht nur, weil der norwegische Saxofonist ein begnadeter Improvisator, sondern auch, weil er ein großartiger Komponist wie Arrangeur ist. Mit „Viaduct“ verbindet er nun diese beiden Welten und baut musikalisch eine Brücke, auf der Jazzquintett und Kammerorchester furios aufeinandertreffen.

In seiner gut 20-jährigen Karriere hat der norwegische Saxophonist Marius Neset kontinuierlich beweisen, dass er zu den spieltechnisch virtuosesten und kompositorisch kreativsten und innovativsten Musikern überhaupt gehört. Er hat sein Publikum als spektakulärer Solist überzeugt, zuletzt vor allem mit seinem Quintett berauscht, aber auch schon mit großer Besetzung begeistert.

Fast immer geht es ihm um die bedeutungsstiftenden Kombinationen verschiedener musikalischer Motive, Elemente, ja Welten. Kein Wunder also, dass Neset von den verschiedensten Institutionen Kompositionsaufträge erteilt werden. So ist das letzte Album „Circle of Chimes“ aus einem von der Kölner Philharmonie bestellten Neujahrskonzert hervorgegangen. Und auch das neue namens „Viaduct“ hat seine Wurzeln in einer Auftragskomposition: für das Eröffnungskonzert des Kongsberg Jazzfestival in Norwegen 2018.

Natürlich ist Nesets gefeiertes Quintett wieder die Basis für das Projekt. „Als ich darum gebeten wurde, wusste ich vom Fleck weg, dass ich es mit Anton Eger am Schlagzeug, Ivo Neame am Klavier, Jim Hart an Vibra- und Marimbaphon sowie Petter Eldh am Bass machen wollte. Wir sind nach den vielen Jahren einfach so miteinander verbunden,“ erzählt Neset. Jeder, der diese Band einmal, zum Beispiel mit „Circle of Chimes“, live gehört hat, weiß, was Neset mit dieser Verbundenheit meint: Es ist tatsächlich im wahrsten Sinne des Wortes atemberaubend, zu welchem intuitiv aufeinander reagierenden Organismus diese Fünf verschmelzen können, und das bei höchstem Tempo und technischen Höchstschwierigkeiten.

Umso spannender für die Musiker wie für die Hörer, wenn man auch noch ein Orchester mit einbeziehen kann, das dabei mithalten kann. Die London Sinfonietta gehört nachweislich zu diesen raren Exemplaren, hat Neset doch mit ihnen schon vor drei Jahren für sein Album „Snowmelt“ zusammengearbeitet - eine Kollaboration, die unter anderem mit dem ECHO Jazz belohnt wurde.

„Es war großartig, noch einmal die Chance zu bekommen, für so ein herausragendes Ensemble zu komponieren“, sagt Neset. „Als ich ,Viaduct‘ zu schreiben begann, hatte ich ein weißes Blatt Papier vor mir, auf dem elf Noten standen. Diese elf Noten wurden zum grundlegenden Thema für alle Teile des gesamten Stücks. Das war eine aufregende Beschränkung im besten Sinne.“

„Viaduct“ teilt sich in zwei jeweils etwa 30-minutige Hälften auf. Die erste ist fast schon sinfonisch ganz aufs Orchester fokussiert, die zweite lebt viel mehr vom Interplay des Quintetts untereinander wie mit dem Orchester. „Alles ist relativ stark durchkomponiert, für jede einzelne Stimme“, erklärt Neset. „Ich habe ein Jahr lang daran geschrieben und war währenddessen vor allem von klassischen Komponisten beeinflusst, von Olivier Messiaen, Strawinsky, Bartók oder Mahler, aber auch von Joe Zawinul. Ich denke, es ist eine Mischung aus improvisierter Musik und zeitgenössischer Moderner Klassik. Jeffrey Patterson, der Dirigent der London Sinfonietta war bei der Umsetzung eine große Hilfe. Er hat ein unglaubliches Verständnis für solche außergewöhnlichen Grenzgänge.“

Auch mit „Viaduct“ gelingt Neset wieder ein Spannungsbogen, wie ihn nur ganz wenige zu schlagen verstehen. Harmonische Auflösung ist dabei diesmal sein Rezept. Was atonal und mit aggressiven Streichern beginnt, wird Zug um Zug harmonischer, weicher, bedeutungsvoller. Eine zunehmend faszinierende, berührende Reise vom schroffen Bergwerk der Töne bis zur fast reinen Schönheit des Klangs. Eine Reise, die jeden, der sich hier vom einen zum anderen hinüber führen lässt – „Viaduct“ bedeutet im Lateinischen ja Überführung - , erst fasziniert, dann berührt und am Ende beglückt.

Marius Neset, tenor & soprano saxophones
Ivo Neame, piano
Jim Hart, vibraphone, marimba & percussion
Petter Eldh, double bass
Anton Eger, drums & percussion
London Sinfonietta
Geoffrey Paterson, conductor

Recorded by Jon Bailey at AIR Studios, London, 19th and 20th December, 2018
Mixed by August Wanngren at Virkeligheden
Mastered by Thomas Eberger at Stockholm Mastering
Produced by Marius Neset




Marius Neset
was born in 1985, in Bergen, a sleepy Norwegian harbour town that’s home to the internationally renowned Nattjazz Festival (Neset won the Talent Award there in 2004). Besides his love of jazz in its widest sense, the saxophonist-composer also grew up listening to bands from the so-called ‘Bergen wave’ of post-rock such as Royksopp (and from there on to Radiohead) through to the great classical composer of his hometown Edvard Grieg as well as more contemporary art music. “I love being in the mountains, and silence is a music as well. Maybe it’s because I’m from Norway I feel this,” he says. It accounts for the huge diversity and fluidity of movement between different elements of so-called genres that’s been a key characteristic of Marius Neset’s music to date.

When only 5 years old, before taking up the sax, he took lessons on drums and this has had a significant impact on his approach to composition in particular. “I think the drums gave me a rhythmic base that was very important. I learnt very young to play in these odd meters so I think I have a very natural feel for it,” he says. Neset, in live performance, also has the uncanny ability of making one saxophone sound like two or three.

In 2003 Neset moved to Copenhagen to study at the Rhythmic Music Conservatory. The great English pianist and large ensemble arranger Django Bates was professor there at the time and became Neset’s mentor. The saxophonist went on to become the star turn in Bates’ student big band StoRMchaser recording a CD Spring is Here (Shall we Dance?) in 2008. Meanwhile Neset also released his debut Suite for the Seven Mountains that year on the Danish Calibrated label. Besides a string quartet, it featured the Swedish drummer Anton Eger, who alongside Neset was also a leading member of Scandi-fusion boy band JazzKamikaze. In 2010 Django Bates took him to London to play at a concert at Kings Place marking his 50th birthday. Neset also appeared as a guest in Django Bates’ long time ensemble Human Chain at the famous Ronnie Scott’s club. Recorded by BBC Jazz on 3 he wowed the audience with his contrast of lightening virtuosity and tender, ethereal lyricism. One of those blown away was Dave Stapleton head of the fast emerging UK independent jazz label Edition Records.

Edition signed Neset to the label in 2011. GoldenXplosion, featuring a quartet that included Django on keys and the Scandi-Brit trio Phronesis’ rhythm section of Jasper Hoiby and Eger, was released to glowing press reviews with The Guardian writer John Fordham accurately predicting Neset would be, “on his way to being one of the biggest new draws on the circuit”. By the time of his second CD on Edition Birds in 2012, Neset had started developing his penchant for larger ensemble music and a widescreen palette of instrumental sound.

Still only 29 years of age, Neset is successfully hitting the international stage, and being talked about as a big tenor in a lineage that extends from the post-bop Americans from Michael Brecker, Chris Potter through to fellow Norwegian Jan Garbarek. But there’s a lot more to one of Europe’s brightest young stars than that. “I’m very inspired by people like Frank Zappa, Django Bates, Pat Metheny and Wayne Shorter where the music and the playing is one,” he has said. Neset’s classy, cohesive composition and arranging skills have come into even sharper focus with a new album Lion released in 2014, his debut for the Munich-based ACT, one of Europe’s leading jazz labels, in a collaboration with the celebrated Trondheim Jazz Orchestra, whose former collaborations have boasted the likes of Chick Corea and Pat Metheny. It was originally a commission to compose for the 13-piece orchestra (in a lineup that includes tuba player Daniel Herskedal, a fellow student at RMC who together released an impressive duo album Neck of the Woods in 2012.) for a concert at the 2012 Molde Jazz Festival. “After the premiere in Molde, these compositions felt so special that we decided to record this album and play many more concerts with it,” he says.



Booklet for Viaduct

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