En Albion: Medieval Polyphony in England Huelgas Ensemble & Paul Van Nevel
Album info
Album-Release:
2021
HRA-Release:
02.07.2021
Album including Album cover Booklet (PDF)
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- Anonymous:
- 1 Anonymous: Victime Paschali laudes 03:20
- 2 Anonymous: Absolon, fili mi - Doleo super te 05:01
- 3 Anonymous: Stella maris illustrans omnia 05:24
- 4 Anonymous: Virgo salvavit hominem 02:33
- 5 Anonymous: Sumer is icumen in 02:39
- 6 Anonymous: Exulta Syon - En ai je bien trouvé 04:54
- 7 Anonymous: En Albion de fluns environen 04:36
- 8 Anonymous: Candens crescit lilium - Candens lilium columbina 05:40
- 9 Anonymous: Dou way Robin - Veni mater gracie 03:47
- 10 Anonymous: Nova! Nova! Ave fit ex Eva 02:41
- 11 Anonymous: Kyrie Cuthberte prece 03:32
- 12 Anonymous: Sanctus 02:50
- 13 Anonymous: Mater ora filium 06:20
Info for En Albion: Medieval Polyphony in England
Seit rund 40 Jahren widmet sich Paul Van Nevel mit seinem Huelgas Ensemble der Vokalkunst des Mittelalters und der Renaissance. Und immer wieder versetzt der Ensemble-Gründer die Alte Musik-Szene mit wiederentdeckten, oftmals langen verschollen geglaubten Meisterwerken in Staunen. Für das neueste Album »Albion: Medieval Polyphony in England« hat Van Nevel englische A-Cappella-Werke des späten Mittelalters ausgesucht, die allesamt von anonymen Komponisten stammen. Die Manuskripte der Motetten, Messsätze und weltlichen Gesänge zum neuen Album entdeckte er in den Bibliotheken von Cambridge, Oxford, London sowie York. Im Gegensatz zu Komponisten vom europäischen Kontinent, die zu damaligen Zeiten oft berühmt waren, »galten die englischen Komponisten als niedere, anonyme Diener einer Kunst, die Teil einer göttlichen Verehrung ausmachte«, so Paul Van Nevel. Obwohl man keinen der Komponisten der aufgenommen Stücke namentlich kennt, weisen diese ein enorm hohes Niveau in der formalen Gestaltung auf. Zugleich finden sich auf dem Album Gesänge wie »Stella maris illustrans omnia« und »Kyrie Cuthberthe«, die mit ihrer chromatischen Klangsprache geradezu visionäre Züge aufweisen. Von ihrem Ausdrucksreichtum her spiegelt sich in zweien der Werke auch der Einfluss der französischen Musik des 13. und 14. Jahrhunderts wider. Das in französischer Sprache gesungene »En Albion de fluns environen« etwa erzählt metaphorisch vom Hundertjährigen Krieg und der misslichen Position des englischen Königs Edward III. Und wenngleich die vierstimmige Motette »Exulta Syon filia / En ai je bien trouvé« englischen Ursprungs ist, besitzt sie nicht zuletzt wegen des Zitats eines populären französischen Liedes französische Züge. So kunstvoll polyphon die zu hörenden Werke gestaltet sind, so entdeckt man auf »Albion: Medieval Polyphony in England« aber auch einen Evergreen aus dem englischen Mittelalter. Es ist der vierstimmige Kanon »Sumer is icumen in«, eine Melodie, die laut Paul Van Nevel »in England fast jeder mitpfeifen kann«.
"(...) Jetzt widmet sich der Belgier, er ist auch ein profunder Kenner von Zigarren und Fado, dem aus der EU ausgeschiedenen Großbritannien. Das überwältigende Album ‘En Albion’ (Deutsche Harmonia Mundi) bietet dreizehn Stücke aus dem 14. Jahrhundert, als England auch musikalisch sehr eigenständig war und bereits verliebt in den Pop - Sexten und Terzen, heute Allgemeingut des Wohlklangs, waren damals auf dem Kontinent als Dissonanzen verpönt.” (Süddeutsche Zeting, Reinhard J. Brembeck)
Huelgas Ensemble
Paul van Nevel, Dirigent
Huelgas Ensemble
For over fifty years, the Huelgas Ensemble has been one of the most acclaimed ensembles specialising in the performance of polyphonic music from the Middle Ages and the Renaissance. The ensemble is internationally renowned for its innovative programming, often featuring lesser-known works. The perspectives employed by the ensemble and its pitch precision consistently astonish audiences.
The historically informed interpretations of the Huelgas Ensemble are shaped by a profound understanding of the aesthetic principles of music and vocal practices from the Middle Ages and the Renaissance. Voices in the press and media repeatedly praise the ensemble's spontaneous vitality and extraordinary clarity in delivering its repertoire, consistently setting new standards. It is precisely these musical qualities that lead more and more contemporary composers to invite the Huelgas Ensemble to perform their works (including Wolfgang Rihm and James MacMillan).
The Huelgas Ensemble performs in internationally renowned venues, including the Lincoln Center (New York), Cité de la Musique (Paris), Berliner Philharmonie, Royal Albert Hall (BBC Proms, London), Wiener Konzerthaus, Concertgebouw (Amsterdam), Fundação Calouste Gulbenkian (Lisbon), Filharmonia Narodowa (Warsaw), BOZAR (Brussels), AMUZ (Antwerp), and Concertgebouw Bruges. The ensemble is also regularly featured at significant early music festivals, where it often performs in its 'natural environment' of centuries-old chapels, churches, and monasteries. In this way, it builds an interdisciplinary bridge between polyphonic music and architecture.
In 2019, the Huelgas Ensemble organized its very own 'Pentecost Festival' for the first time; an international festival held in the picturesque Burgundian village of Talant, near Dijon. The ensemble found an ideal platform for musical experiments, performances of entirely unknown outstanding repertoire, new concert forms and variations in concert setup, and musical interaction with the audience. The fact that the event is dedicated to a single ensemble is a new concept in the festival world.
The discography of the Huelgas Ensemble includes over one hundred and twenty recordings of vocal and instrumental works from the 12th to the early 17th century. It features works by Dufay, Brumel, de Rore, Richafort, de Kerle, Ferrabosco, Palestrina, Lassus, and Ashewell, among others. The ensemble has recorded for Seon, Sony Classical, Harmonia Mundi France, Deutsche Harmonia Mundi, Cypres, and ECM. Recent discography includes The Eton Choirbook, The Treasures of Claude Le Jeune, Le mystère de ‘Malheur me bat', L’héritage de Petrus Alamire, The Ear of Zurbáran, Firminus Caron : Twilight of the Middle Ages, The Mirror of Claudio Monteverdi, The Ear of the Huguenots, ET LUX by German composer Wolfgang Rihm for eight voices and string quartet, La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina by Francesca Caccini (the first recording of the opera with reconstructed instrumental dances), The Music Prints of Christophe Plantin, The Ear of Theodoor van Loon, The Ear of Christopher Columbus, Simone de Bonefont : Missa pro mortuis, The Magic of Polyphony (3CD box-set, live recording of Pentecost Festival 2019), En Albion (polyphony from 14th century England), The Landscape of the Polyphonists, and Ludwig Daser: Polyphonic Masses.
In addition, the ensemble has made numerous radio recordings of concerts broadcast worldwide, as well as film recordings, including complete film productions, concert livestreams, documentaries, interviews, concert introductions by artistic director Paul Van Nevel, and experimental recordings in collaboration with video artists.
Paul Van Nevel and his ensemble have received numerous awards, including several Caecilia prizes from the Belgian music press, Choc du Monde de la Musique, Edison Classical Music Award, Cannes Classical Award for Early Music, Prix in Honorem from the Académie Charles Cros, Carrièreprijs from VRT Klara, a prize from the European Radio Union and the Canadian Radio, Preis der deutschen Schallplattenkritik, German ECHO Klassik (prizes in 1994, 1997, 2010, and 2011), several Diapason d'Or for various recordings, Diapason d'Or de l'année 2014, and Diapason d'Or de l'année 2015. More recent awards include Choc du mois from the magazine Classica in February 2017, Preis der deutschen Schallplattenkritik (Bestenliste 1/2017) for the CD recording The Mirror of Claudio Monteverdi, and OPUS KLASSIK 2019, the opera recording of the year award (opera up to the 18th century) for the CD recording Francesca Caccini: La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina. In October 2022, the ensemble received a Choc d’or from the magazine Classica for the CD recording The Landscape of the Polyphonists, and the OPUS KLASSIK (Berlin) as the Ensemble of the year 2022 for the CD recording En Albion. Lastly, in October 2023, the ensemble received the prestigious Gramophone Award in the Early Music section for the CD recording Ludwig Daser: Polyphonic Masses.
Booklet for En Albion: Medieval Polyphony in England