The Final Tour: The Bootleg Series, Vol. 6 (Remastered) Miles Davis & John Coltrane
Album info
Album-Release:
1960
HRA-Release:
23.03.2018
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- 1 All of You (Live from Olympia Theatre, Paris) 17:05
- 2 So What (Live from Olympia Theatre, Paris) 13:25
- 3 On Green Dolphin Street (Live from Olympia Theatre, Paris) 14:40
- 4 Walkin' (Live from Olympia Theatre, Paris) 15:52
- 5 Bye Bye Blackbird (Live from Olympia Theatre, Paris) 14:01
- 6 Round Midnight (Live from Olympia Theatre, Paris) 05:37
- 7 Oleo (Live from Olympia Theatre, Paris) 04:22
- 8 The Theme (Live from Olympia Theatre, Paris) 00:50
- 9 Introduction (Live from Tivoli Konsertsal, Copenhagen) 01:00
- 10 So What (Live from Tivoli Konsertsal, Copenhagen) 14:36
- 11 On Green Dolphin Street (Live from Tivoli Konsertsal, Copenhagen) 14:35
- 12 All Blues (Live from Tivoli Konsertsal, Copenhagen) 15:31
- 13 The Theme (incomplete) (Live from Tivoli Konsertsal, Copenhagen) 00:31
- 14 Introduction by Norman Granz (Live from Konserthuset, Stockholm) 01:11
- 15 So What (Live from Konserthuset, Stockholm) 10:35
- 16 Fran Dance (Live from Konserthuset, Stockholm) 07:25
- 17 Walkin' (Live from Konserthuset, Stockholm) 16:21
- 18 The Theme (Live from Konserthuset, Stockholm) 00:53
- 19 So What (Second Concert) (Live from Konserthuset, Stockholm) 15:20
- 20 On Green Dolphin Street (Live from Konserthuset, Stockholm) 13:40
- 21 All Blues (Live from Konserthuset, Stockholm) 16:10
- 22 The Theme (Second Concert) (Live from Konserthuset, Stockholm) 00:59
- 23 John Coltrane Interview (Live from Konserthuset, Stockholm) 06:13
Info for The Final Tour: The Bootleg Series, Vol. 6 (Remastered)
Sechster Teil der preisgekrönten Miles Davis Bootleg Series. Auf MILES DAVIS & JOHN COLTRANE - THE FINAL TOUR: THE BOOTLEG SERIES VOL.6. mit Live Mitschnitten der epochalen Jazz At The Philharmonic' Tour Frühjahr 1960: L'Olympia in Paris (21. März, 2 Konzerte), Conserthuset Stockholm (22. März, 2 Konzerte), Kopenhagen Tivoli Koncertsal (24. März). Die Aufnahmen sind hier erstmals in autorisierter Fassung und zeitgemäßer Produktion erhältlich als HighRes-ReMaster-Edition.
Das neue Album rückt das sysbiotische Zusammenspiel zwischen Miles Davis und John Coltrane in den Mittelpunkt und wurde vom Grammy-prämierten Produktionsteam Steve Berkowitz, Michael Cuscuna und Richard Seidel produziert, Mastering von Toningenieur Mark Wilder. Das Tracklisting liest sich wie das eines 'Greatest Hits'-Albums, mit Jazz-Klassikern 'Round Midnight', Bye Bye Blackbird', On Green Dolphin Street', Walkin'', All Of You' und Oleo' in Miles' und Eigenkompositionen wie So What' und All Blues' aus Kind Of Blue. Das Album endet mit einer seltenen Aufnahme eines Interviews, das der schwedische DJ Carl-Erik Lindgren mit John Coltrane führte.
Der Grammy-prämierte Musikhistoriker Ashley Kahn beschreibt diese Spannung in seinen Liner Notes zu THE FINAL TOUR: THE BOOTLES SERIES, VOL. 6, die er exklusiv für diese Veröffentlichung zu Papier brachte: “Auf der 1960er Tour erlebte man nicht nur auf der Bühne, sondern auch im Zuschauerraum Erstaunliches. Das Publikum reagierte direkt und ungefiltert auf die emotional aufgeladenen, hochenergetischen Darbietungen der Band. Die Reaktion der Zuhörer wird so zum wesentlichen Bestandteil der historischen Aufnahmen. Bei der Bewertung der Performances gibt es zwei Sichtweisen. Die einen sagen, hier sei ein großartiges Jazz-Ensemble hörbar darum bemüht, nicht auseinanderzufallen … eine ebenfalls zulässige Interpretation ist aber, dass Miles und sein Quintett den Begriff “Zusammenklang” einfach neu definierten. Sie hatten eine neue Vorstellung davon, wie sich eine Band anhören soll und wieviel Musik in einem Moment, einem Konzert, ja sogar in einem einzigen Tune enthalten sein konnte.”
"Wie bei den anderen Boxen der ›Bootleg Series‹ gibt es wieder ein informatives Booklet (32 S.), die Aufnahmen sind gewohnt gut und weit von dem entfernt, was sonst landläufig unter dem Schlagwort ›Bootleg‹ läuft. Die vier Alben sind so eine Schatzkiste für Jazzfreunde." (Good Times)
Miles Davis, Trompete
John Coltrane, Tenorsaxofon
Wynton Kelly, Klavier
Paul Chambers, Bass
Jimmy Cobb, Schlagzeug
Digitally remastered
Miles Davis (1926-1991)
is one of the world’s most iconic, influential and acclaimed figures in the history of jazz, 20th century music and beyond. During his five-decade career as trumpeter, bandleader and composer, he was a prime mover and trendsetter in the evolution of jazz as an art form. Davis recorded a number of classic albums on Prestige Records between 1951 and 1961, including his debut as a bandleader, The New Sounds (1951), which also introduced Miles as composer of future bebop jazz standard “Dig”, a composition that has been recorded by numerous other jazz artists including Sonny Rollins, Archie Shepp and Donald Byrd. Miles’ next album Blue Period (1953) featured “Out Of The Blue” and “Bluing”, both of which were recorded during the making of The New Sounds album and reappeared on the 1956 album Dig along with the title track itself. In 1954 came the Miles Davis Quartet album, which featured “Tune Up”, “Smooch”, “Miles Ahead” and jazz standards “Four” and “Blue Haze”. The Musings Of Miles album (1955) featured yet another Davis standard “Green Haze”. What followed in 1956 for Davis was a busy year of recordings and releases including Miles Davis And Horns, which featured the composition “Down”, and Collectors’ Items, which featured the “The Serpent’s Tooth” and “Compulsion”. It was on the 1957 album Walkin’ that one of Davis’ greatest compositions, modern jazz standard “Solar” first appeared. Covered by dozens of jazz greats including Bill Evans, Dave Holland and Jack DeJohnette, the first two bars of “Solar” adorn Davis’ tombstone. Always an explorer of unknown musical paths, Davis the composer was a creature of innate intellect, primal instinct and improvisational perfection.
This album contains no booklet.